Sammenhængen mellem sygefravær og ergonomi

there's a strong link between sick leave and ergonomics

published

Sygefravær og ergonomi hænger sammen. Hverken vores krop eller psyke er lavet til at lave små, gentagne bevægelser foran en skærm mange timer af gangen. Derfor topper dårlig ergonomi også listen som en af de hyppigste årsager til sygefravær.

Over halvdelen af kontoransatte oplever muskelsmerter, og stillesiddende kontorarbejdere udgør 38 % af alle sygemeldte.

Læs også: Derfor er en ergonomisk mus investeringen værd

Så hvis du også får smerter af dit kontorarbejde, er du ikke alene. Dårlig ergonomi på arbejdspladsen giver, foruden sygefravær, en usynlig nedslidning, og derfor er det vigtigt, at arbejdspladsen tager det seriøst.


Dårlig ergonomi koster dyrt

Stillesiddende arbejde medfører ofte spændinger i nakke og skulderområde - og ondt i nakken forekommer langt oftere for ansatte, der udfører kontorarbejde, end ved andre typer arbejde. Det medfører sygemeldinger, nakkesmerter og nedsat funktion.

Læs også: Alt du skal vide om sygefravær

Det går ikke kun udover den enkelte medarbejder, der må melde sig syg. Det er også dyrt - både for arbejdspladsen og samfundet.

 

statistik om sygefravær

 

 

Tænk ergonomi ind som helhed for at mindske sygefravær

Selvom mange arbejdspladser har ergonomiske løsninger, så er der stadig et problem med sygefravær, fordi ergonomi ikke er en standardløsning, der passer til alle. Alle er forskellige og har ofte brug for forskellige løsninger - og derfor er en standardløsning, som ikke er fleksibel, ikke noget, der forebygger.

Læs også: 5 tips til at sænke sygefravær med god ergonomi

Problemerne opstår, når der ikke tænkes i hele løsninger for sundhedsforebyggelse. Når kontorer skal indrettes, så står hver afdeling for sin del - og taler ikke sammen. Og så ender det med at medarbejderne ikke har de optimale forhold, fordi ingen tænkte på sundhedsforebyggelse, og alle tænkte på indkøb.

Fakta om tastatur og mus

  • Tastaturet skal kunne stilles skråt
  • Der skal være tilstrækkelig plads foran tastatur og plads til mus, så arme kan hvile på bordpladen
  • Hvis der anvendes bærbar computer i det daglige arbejde, skal den forsynes med separat skærm, tastatur og mus, når der arbejdes ved den mere end 2 timer dagligt eller ca. en hel arbejdsdag ugentligt

Kilde: Det danske branchefællesskab for velfærd og offentlig administration, BFA Kontor


Mindsk sygefraværet med god ergonomi

Stillesiddende arbejde og gentagne bevægelser ved computeren giver smerter hos 2/3 af de kontoransatte. Det viser en undersøgelse foretaget af det danske fagforening for kontoransat i det offentlige, HK STAT.

Derfor er det vigtigt, at man som arbejdsgiver sørger for, at rammerne for arbejdspladsen er i orden, så ens medarbejdere kan holde til arbejdet.

 

ergonomisk tjekliste til din arbejdsstation

 

Heldigvis er der meget, man kan gøre - og især på det forebyggende område. Det første er, at man dropper standardløsningerne, og i stedet tager udgangspunkt i den enkelte medarbejder.

  • Når der skal vælges computermus, så sørg for, at de passer til den enkelte medarbejder og dennes opgaver.
  • Vælg tastatur med mat overflade, så det reflekterer mindre
  • Sørg for at tilrettelægge arbejdet, så medarbejderen ikke sidder ved computeren hele dagen.
  • Tænk ergonomi som en større helhed.
  • Lyt til hvad dine medarbejdere har brug for.