Man writing with a pensel at the desk

Den ultimative guide til dit hjemmekontor

Tiderne har ændret sig. Flere og flere danskere vil gerne arbejde hjemmefra. Tal fra Danmarks Statistik og Dansk Industris Virksomhedspanel viser faktisk, at dobbelt så mange danskere skønnes at arbejde hjemmefra i 2021, som tidligere, og ifølge Berlingske er hver femte dansker klar til at lede efter nyt job for at bevare muligheden for at arbejde hjemme. Derfor er det vigtigt at få etableret et ordentligt hjemmekontor.

For at få det optimale udbytte af at arbejde hjemme, skal dit hjemmekontor være ergonomisk indrettet. Møbler og udstyr skal passe til dine behov og være beregnet til at understøtte 7-8 timers stillesiddende arbejde om dagen uden at fremprovokere fysiske skader. Samtidig skal du og din arbejdsgiver være opmærksomme på de gældende regler i forhold til skat, bruttolønsordning, arbejdsskadeforsikring og anden relevant lovgivning. Ellers risikerer I, at hjemmekontoret bliver en ubehagelig overraskelse for begge parter.

Med denne side hjælper dig til at få et hjemmekontor, som understøtter fysisk velvære og et sundt arbejdsliv.

Rigtig god læselyst.

Det ergonomiske hjemmekontor

Jo mere du arbejder hjemmefra, desto vigtigere er et ergonomisk korrekt hjemmekontor. Dårlige arbejdspositioner skader nemlig over tid. Det er for eksempel bevist, at mere end 20-25 timers computer- eller musearbejde pr. uge øger risikoen for at få smerter i nakke, skuldre, ryg, arme og hænder.

Arbejdede du tidligere hjemmefra en håndfuld dage om året, kunne du dengang nøjes med et setup på dit hjemmekontor, som ikke ligefrem var optimalt. Det ændrer sig, når du arbejder hjemmefra hver uge og måske flere dage om ugen. Her begynder arbejdsmiljøet at sætte sit præg på din krop. Når du begynder at arbejde hjemmefra regelmæssigt, skal du tage et grundigt kig på dit hjemmekontor. Du skal være opmærksom på, om du har møblerne og udstyret til at understøtte sunde og ergonomisk korrekte arbejdspositioner.

Og du skal vurdere, om indretningen af dit hjemmekontor er hensigtsmæssig i forhold til de daglige fysiske udfoldelser, som skal holde din krop sund på trods af mange timers computer- eller musearbejde.

Home office guide

Indretning af hjemmekontor

Når du skal indrette dit hjemmekontor, er det en god ide at tage udgangspunkt i nogle overordnede principper. Der findes nemlig en række velunderbyggede tommelfingerregler for, hvordan du kan holde din krop sund og smertefri på trods af et arbejdsliv, som hovedsageligt foregår bag ved et skrivebord og foran en computer. Arbejdstilsynet anbefaler, at du indretter dit hjemmekontor med henblik på:

At have plads til at bevæge dig
Du skal indrette dit hjemmekontor, så du har plads til at bevæge dig. Skiftende arbejdsstillinger er nøglen til et fysisk sundt arbejdsliv på dit hjemmekontor.

At have nemt ved at rejse dig op
Det er altafgørende, at du indretter dit hjemmekontor, så det er nemt at rejse sig op og strække kroppen. Et hæve-sænke-bord er ideelt, men din position skal under alle omstændigheder være nem og bekvem at rejse sig op fra. Undgå for eksempel at placere din stol, så ryglænet står direkte op ad en væg. Det skal være nemt at komme op fra din arbejdsstol, for på den måde bliver du tilskyndet til at bevæge dig og klare så mange arbejdsopgaver som muligt stående.
At have møbler og udstyr, som passer til dig.

Når du har fået styr på ovenstående tre ting, er det tid til at se nærmere på din indretning af hjemmekontoret. Vi har samlet 8 råd, som tilsammen sikrer, at du får skabt netop den arbejdsoase, du drømmer om – et hjemmekontore indrettet efter din smag.

blank

Arbejdszoner

– Alt hvad du kan nå med hænderne herfra ligger i det gode arbejdsområde. Dine primære arbejdsredskaber bør alle ligge i dette område.
– Arbejdsredskaber du bruger mindre ofte kan du med fordel placere i det sekundære område på billedet, altså i en afstand hvor du kan nå det med strakt arm, men uden at du skal vride eller strække kroppen.
– Du bør ikke have arbejdsredskaber liggende i det tertiære område. Her kan du placere lys, planter o.lign. du ikke skal have i hænderne dagligt.

Illustration of the work zones on a work desk, showing the tertiary, secondary and primary workzone for optimzed ergonomics

Møbler til dit hjemmekontor

I de følgende afsnit gennemgår vi, hvad du skal være opmærksom på, når du indretter dit hjemmekontor med møbler og udstyr som tastatur, mus og skærm. Du kan i øvrigt blive klogere på de optimale pladsforhold til dit hjemmekontor.

Hvad er en god stol til dit hjemmekontor?

En god stol til dit hjemmekontor skal være stabil, og den skal sikre, at du har bevægelsesfrihed til at variere forskellige hensigtsmæssige arbejdsstillinger.


– Du skal have mulighed for at indstille stolesædet, og stolesædet skal helst kunne indstilles på skrå.
– Også stoleryggen skal kunne indstilles i højden og gerne kunne indstilles på skrå.
– Du skal have mulighed for at variere sædehældning og sædedybde.
– Stolens forskellige dele såsom sæde og ryglæn og eventuelt armlæn skal kunne indstilles uafhængigt af hinanden.

Kilde: BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration.

Hvad skal du være opmærksom på, når du indstiller en stol til dit hjemmekontor?

– Indstil sædehøjden, så begge fødder er fladt i gulvet, og armene kan hvile afslappet på bordet.
– Sid tilbage på sædet så lårene understøttes. Der skal være plads til en hånd mellem dine knæhaser og sædets forkant.
– Ryglænet indstilles i højden, dybden og i en vinkel, så det støtter lænden.
– Armlæn indstilles, så de giver mulighed for afslapning i skuldre og arme. Sørg for, at armlæn ikke er i vejen for, at du kan sidde tæt på bordet. Husk at holde 90 grader i dine led i albuer, knæ og hofter. Det sikrer en optimal arbejdsstilling.

Find en god ergonomisk stol her
what makes a good chair for the home office

Hvad er et godt bord til dit hjemmekontor?

Et godt arbejdsbord til dit hjemmekontor skal have en overflade, der ikke reflekterer lys, så du undgår, at dit syn bliver forstyrret af for store mængder lys.

Dit arbejdsbord skal være så bredt og dybt, at du kan opnå en hensigtsmæssig opstilling af skærm, tastatur og mus samt øvrige arbejdsredskaber (eksempelvis dokumenter, stationær telefon, mapper osv.)

Bordets højde skal passe til dig og de arbejdsopgaver, du udfører. Det er en fordel, hvis bordets højde kan justeres.

Kilde: Branchefællesskabet for arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration.  

Hvad skal du være opmærksom på, når du indstiller et bord til dit hjemmekontor?

– Bordet bør kunne hæves og sænkes, så du kan stå op og arbejde.
– Undgå et bord med skuffe til tastatur eller separate sektioner til tastatur og skærm. Der skal være plads til at hvile arme og hænder.
– Bordet skal placeres, så der er minimum 110 centimeter imellem væg eller reol og bordets forreste kant.
– Placér bordet væk fra vinduet for at undgå blænding, og helst således at lyset kommer ind fra siden.
–Du skal kunne sidde med sænkede, afslappede skuldre, samtidig med at armene kan hvile på underlaget i 90 grader.

Find et godt bord til dit hjemmekontor
home office standing desk

Udstyr til dit hjemmekontor

I det følgende afsnit kan du blive klogere på de tre vigtigste enheder til dit hjemmekontor: tastatur, mus og skærm. Du kan også se eksempler på ergonomiske tastatur og mus

Tastatur til dit hjemmekontor

Hvad er et godt tastatur til dit hjemmekontor?
Ligesom med så meget andet inden for ergonomi og hjemmekontor er variation og tilpasning nøgleord, når du vælger tastatur. Et tastatur med justerbare ben og vippefunktioner er et must. Det muliggør, at du kan arbejde på dit tastatur i forskellige positioner, hvilket mindsker belastningen på hænder, fingre og håndled.
Med justerbare ben og vippefunktioner kan du indstille tastaturet, så det passer optimalt til den enkelte opgave, du arbejder på. Når du skriver meget, er det eksempelvis optimalt at indstille tastaturet til negativt tilt. Det vil hjælpe dig til at slappe mere af i fingrene, imens du taster. I øvrigt skal tastaturets design gerne understøtte en ergonomisk korrekt arbejdsstilling med armene placeret foran tastaturet. Genvejstaster begrænser brugen af mus og mindsker dermed belastningen på hænder og fingre.

Hvad skal du være opmærksom på, når du arbejder med tastatur på dit hjemmekontor?
– Klap tastaturets fødder sammen, så det ligger fladt på bordet. Jo mere negativ vinklen er, jo bedre.
– Der skal være plads foran tastaturet til, at underarmene kan hvile på bordet, mens du skriver.
– Placer tastatur sådan, at du sidder lige foran det og derved undgår vrid i arme og håndled.
– Undgå at sidde med fingrene løftet i såkaldt “parat” stilling.
– Brug tastaturets genvejstaster, så du mindsker brugen af computermus.

Se ergonomisk tastatur
RollerMouse Pro is a centred ergonomic computer mouse

Mus til dit hjemmekontor

Ved at vælge en ergonomisk mus til dit hjemmekontor kan du blandt andet forebygge belastningsskader og spændinger, der med tiden kan udvikle sig til skader. Når du skal vælge en ergonomisk mus til dit hjemmekontor, har du i princippet to valgmuligheder:

blank

Unimouse og dens funktioner:
– Giver mulighed for at ændre den lodrette vinkel, så trykket kan fjernes fra håndleddet
– Mulighed for at justere musens vinkel til et sted mellem 35 og 70 grader
– Tommelfingerstøtten kan justeres i alle retninger: ind/ud, op/ned, frem/tilbage, hældning og rotation
– Seks programmerbare knapper og en komfortabel scroll

Se ergonomisk enhåndsmus
unimouse functions

Din anden mulighed er en ergonomisk centreret mus.

Denne innovative type mus er placeret foran tastaturet, hvilket minimerer dit arbejdsområde. Du kan arbejde med små, lette bevægelser og dermed undgå at overbelaste nakke, skulder, albuer og håndled.

Hvad skal du være opmærksom på, når du arbejder med mus på dit hjemmekontor?
– Du skal bruge musen tæt ind til kroppen og ikke ude til siden. Her arbejder arme og hænder mest afslappet.
– Tag hånden væk fra musen, når du ikke bruger den.
– Skift gerne mellem højre og venstre hånd til musen, så du aflaster og varierer.
– Stræk, bøj og ryst dine hænder og arme indimellem.

Se eksempel på ergonomisk centreret mus her
dark blue illustrations of two ergonomic computer mice, the rollermouse red and unimouse on a transparent background

Hvad skal du være opmærksom på, når du arbejder med skærm på dit hjemmekontor?

Hvad er en god skærm til dit hjemmekontor?

En god skærm til dit hjemmekontor skal helst være 24” eller større. Med en skærm af denne størrelse kan du have flere vinduer åbne på samme tid. Dermed slipper du for at klikke rundt mellem forskellige vinduer, hvilket mindsker belastningen ved at bruge mus.

En mat skærm, som er refleksfri og skåner dine øjne for genskin, er at foretrække. Du skal helst vælge en skærm, som kan vippe og justeres i højden, så du kan tilpasse skærmens placering til dit behov

Kilde: Branchefællesskabet for arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration.

Hvad skal du være opmærksom på, når du arbejder med skærm på dit hjemmekontor?
– Skærmen skal være i en armlængdes afstand fra dig svarende til cirka 60-70 cm.
– Dine øjne skal flugte med den øverste kant af skærmen, så når du kigger på indholdet, skal du kigge let nedad.
– Store skærme kræver større borde, og hvis der er tale om meget store skærme, skal bordet være både dybere og bredere.
– Ved brug af flere skærme placeres de i V-form for at forhindre bevægelse i nakken.

Find en god skærm til dit hjemmekontor her
blank

Lovgivning om hjemmekontor

Arbejder du hjemmefra regelmæssigt, gælder en række forskellige regler, som du og din arbejdsgiver skal være opmærksomme på. Blandt andet i forhold til arbejdsmiljølovgivningen og i forhold til skat. Det er nemlig arbejdsgiverens pligt at sikre og sørge for, at hjemmearbejdet kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Det gælder, uanset om hjemmearbejdet udføres efter ønske fra den ansatte eller arbejdsgiveren.

Kilde: Arbejdstilsynet 

I dette afsnit kan du blive klogere på, hvilke krav du kan stille din til arbejdsgiver i forhold til dit hjemmekontor. Du kan også læse om skat, og hvilke fradrag der kan gøre sig gældende, når du arbejder fra hjemmekontor. 

Lovgivning om hjemmekontor

Som ansat kan du stille en række krav til din arbejdsgiver i forhold til de sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold på dit hjemmekontor. Fra april 2022 er dette dog kun tilfældet, hvis hjemmearbejdet finder sted mere end to dage om ugen set som et gennemsnit over cirka en måned.

Source: Beskæftigelsesministeriet 

FLATLAY OF A NOTEBOOK PEN LAPTOP AND CELLPHONE

Hvad har du krav på fra din arbejdsgiver?

Hvis du opfylder det kriterie, gælder arbejdsmiljølovgivningen. Det betyder, at du kan stille følgende krav til din arbejdsgiver:

– Hjemmekontoret skal udføres med passende inventar og udstyr, således at arbejdet kan udføres forsvarligt.
– Der var skal være adgang til en arbejdsstol, hvor stolesædet og stoleryggen kan indstilles.
– Der skal være adgang til en computer, hvor skærm er adskilt fra tastaturet, så den ansatte kan arbejde i hensigtsmæssige arbejdsstillinger.
– Der skal være adgang til et arbejdsbord med en dybde, som giver mulighed for passende synsafstand og plads til tastatur og armstøtte foran.
– Der skal være adgang til et arbejdsbord af en passende højde. Hæve-sænke-bord er dog ikke påkrævet.
– Der skal være en hensigtsmæssig skærm, og tastatur skal kunne stilles skråt og være adskilt fra skærmen, så den ansatte kan bruge hensigtsmæssige arbejdsstillinger.
– Mus skal være adskilt fra skærmen.

Det er i øvrigt arbejdsgiverens ansvar at betale for det udstyr, som den ansatte har krav på.

Source: Djoef.dk 

blank

Udstyr og teknologi

Får du stol og bord af virksomheden?
Det er din arbejdsgivers ansvar at betale for det udstyr, som er nødvendigt for, at dit hjemmekontor overholder de sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold beskrevet i arbejdsmiljølovgivningen.

Det har ingen skattemæssige konsekvenser for dig, hvis arbejdsgiver betaler for eksempelvis et skrivebord eller en ny stol til dit hjemmekontor. Eller en ergonomisk mus eller tastatur eller en printer. Møbler og udstyr skal dog forblive virksomhedens ejendom og være af samme standard som møbler og udstyr på virksomhedens adresse. Du kan også aftale med din arbejdsgiver at gøre brug af bruttolønsordningen. Det betyder, at arbejdsgiveren køber møblerne, men du finansierer købet – helt eller delvist – ved at gå ned i løn i en periode. Det medfører den fordel, at du ikke skal betale skat af beløbet, du bruger på møblerne og udstyret til dit hjemmekontor.

Får du gratis internet af virksomheden?
Du kan få gratis internet af din arbejdsgiver som et skattefrit gode. Det kræver dog, at din internetadgang er via virksomhedens netværk.

man working at home office

Må du bruge din arbejdstelefon fra hjemmekontoret?

Hvis du tager din arbejdstelefon med hjem og bruger den fra dit hjemmekontor, skal du i udgangspunktet betale skat af fri telefon. Hvis du ikke bruger din arbejdstelefonen privat og underskriver en tro og love-erklæring herom, er du dog fritaget fra at skulle betale skat af fri telefon. Du skal underskrive en tro og love-erklæring for ikke at skulle betale skat, når du bruger arbejdstelefon fra dit hjemmekontor. Kilde:

Kilde: BDO Danmark 

Hjemmekontor og skat

Reglerne vedrørende hjemmekontor og skat er først og fremmest afhængige af, hvor meget dit hjemmekontor adskiller sig fra resten af dit private hjem, og hvor meget du arbejder på dit hjemmekontor. For at kunne fratrække et hjemmekontor (inklusiv møbler og udstyr) i din personlige indkomstskat, skal du “ændre den fysiske karakter af rummet, der anvendes som hjemmekontor”. Der er ikke nogle definitive regler for, hvad de fysiske ændringer omfatter, men det er helt givet ikke tilstrækkeligt at udstyre et værelse med et skrivebord og en kontorstol. Indretningen skal i udgangspunktet gøre det umuligt at bruge rummet til private formål som værelse eller stue. Læs også: Regler for hjemmekontoret – har du styr på det hele?

I øvrigt skal hjemmekontoret bruges i stort omfang, for at du kan få skattefradrag. Et skattefradrag kan i udgangspunktet først komme på tale, hvis du arbejder 5-8 timer pr. dag på dit hjemmekontor.

Kilde: daniaregnskab.dk 

Skattefradrag som følge af hjemmekontor er altså sjældent en mulighed, hvis du som almindelig medarbejder arbejder 1-2 dage hjemmefra pr. uge og ikke har dedikeret et rum i dit hjem, som kun har funktion af hjemmekontor.  

Working from home and tax claims

Hjemmekontor og forsikring

Arbejder du fra dit hjemmekontor, er du i udgangspunktet dækket af de samme forsikrings-og erstatningsregler, som når du arbejder på virksomhedens adresse.

Kilde: Djøf 

Det betyder, at du er dækket af virksomhedens arbejdsskadeforsikring, hvis du kommer til skade i forbindelse med dit arbejde. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at den skade, du eventuelt pådrager dig, skal være direkte relateret til arbejde og skal skyldes arbejde. Hvis den skade, du pådrager dig, eksempelvis skyldes din indretning – en faktor som din arbejdsgiver ikke har mulighed for at påvirke – kan arbejdsgiverens forsikring ikke bære risikoen for skaden.

Sagt på en anden måde: Du skal være beskæftiget på en måde, som er i virksomhedens interesse, for at arbejdsskadeforsikringen træder i kraft. Hvis du arbejder på dit hjemmekontor, men vrikker om på anklen, imens du vander blomster eller hænger vasketøj op, er skaden ikke omfattet af virksomhedens arbejdsskadeforsikring.

Kilde: Forsikring og Pension 

Er inventar på dit hjemmekontor forsikret?

Hvordan inventar på dit hjemmekontor er forsikret, afhænger af, hvem der ejer pågældende møbler og udstyr.Hvis du eksempelvis arbejder på din egen private computer på dit hjemmekontor, gælder din egen indboforsikring, standard reklamationsret på to år, og hvad du i øvrigt har tegnet af forsikringer på det pågældende produkt. Hvis det er arbejdsgiveren, som udlåner udstyr til dit hjemmekontor, er det arbejdsgiverens ansvar at forsikre det udlånte udstyr til din hjemmearbejdsplads.

Kilde: HK Forsikring og Pension 

Hvis du anskaffer dit udstyr til hjemmekontoret via bruttolønsordningen, og udstyret står på dit hjemmekontor under aftalens løbetid, er det din indbo og brandforsikring, der dækker (Kilde: bruttoloensordning.dk). Når aftalen udløber, kan du købe udstyret ved at betale den såkaldte frikøbsværdi. Herefter ejer du udstyret, og dine egne private forsikringer dækker eventuelle omkostninger.

Er du klar til den hybride arbejdsplads?

blank