Ulnarisskade

Oplever du, at din venstre arm sover, eller har du en snurrende fornemmelse i fingrene? Så kan du have bøvl med ulnarisnerven. Ulnarisnerven er en af de tre store nerver, der løber fra overarmen gennem underarmen og ned i hånden. Selvom ulnarisnerven løber sammen med radialisnerven og medianusnerven, vil vi i denne artikel koncentrere os om skader forbundet med ulnarisnerven, da lige præcis denne er meget sart og derfor ofte giver problemer.

Da ulnarisnerven løber hele vejen gennem armen, kan skaderne ske hele vejen fra skulder til hånd, når pladsen bliver for trang omkring den. Dog ses det oftest omkring albuen

Symptomer

Hvad er en ulnarisskade?

I en fordybning på albuens inderside sidder ulnarisnerven (nervus ulnaris eller n. ulnaris), som går hele vejen ned til både ring- og lillefinger. Du kender den helt sikkert godt, for det er i denne nerve, man mærker smerten, når man oplever et klassik ”albuestød”. Den er altså udsat i forhold til kroppen, hvorfor den giver de strålende smerteskud, når man støder albuen ind i noget.

Ulnarisnerven sender impulser til musklerne i underarmen og hånden. Disse impulser inkluderer blandt andet de nervesignaler, der giver følesansen for ringfingeren, lillefingeren og den del af hånden, som er placeret nedenfor disse fingre.

En typisk ulnarisskade opstår, når der sker irritation i det område, som nerven løber i. Det betyder, at nerven løber mindre gnidningsfrit. Altså, er der tale om en nerve i klemme. Det er heldigvis en skade, der normalt er forholdsvis simpel at komme sig over. Det kan du læse mere om senere.

Kilde: Sundhed.dk & Region Sjælland

Ulnarisskade symptomer

Det kan variere meget, hvornår og hvordan en ulnarisskade opstår. De fleste mennesker, der oplever lidelsen, vil typisk ikke have den store ide om, hvordan det er sket. Altså, vil de ikke kende til, hvordan de har udsat albuen for et pres eller stød mod albue eller underarm. Man oplever det simpelthen først, når f.eks. lillefingeren sover, eller når man har en sovende fornemmelse i venstre arm.

Skaden sker – som tidligere nævnt – ved at nerven kommer i klemme, hvilket medfører en række irritationstilstande. Typisk vil man opleve symptomer som:

  1. Sovende fornemmelse i arm
  2. Sovende fingre – særligt lillefinger og ringfinger
  3. Smerter i albue, underarm og hånd
  4. Nedsat kraft i lille- og tommelfinger

De symptomer man oplever vil typisk forværres, når man bøjer albuen. Dertil oplever mange, at det er til stor gene om natten, når man ligger i sengen.

Et tip til at reducere smerte og irritation er, at man kan lade hånden hænge udenfor sengen.

Kilde: Sundhed.dk & Aleris Hamlet

Årsag

Hvordan opstår ulnarisskader?

Typisk vil man opleve, at ulnarisnerven oftest kommer i klemme omkring håndleddet og på bagsiden af albuen grundet irritation. Da skaden ofte sker på baggrund af tryk og stød, er der en række arbejdsrelaterede årsager, som man er nødt til at påpege.

Jobs, hvor man bruger forskellige vibrationsværktøjer, såsom boremaskiner og trykbor, vil ofte være udslagsgivende for ulnarisskade, fordi nerven under denne type arbejde bliver udsat for konsistente stød over længere tid. Det betyder, at f.eks. tømrere og snedkere – altså personer som arbejder med vibrationsværktøjer – vil være særligt udsat.

Desuden vil gentagne bevægelser i akavede arbejdsstillinger ligeledes være hårde ved ulnarisnerven. Dette er ikke blot et problem for folk, der arbejder i manuelle jobs, men ligeledes kontoransatte, som sidder hver dag foran skærm med albuerne hvilene på hårdt underlag. Gentagne bevægelser i et arbejdsmiljø, der ikke ergonomisk godt for kroppen, vil kunne medføre ulnarisskader over tid.

Hormonelle udsving viser sig at have ret stor betydning for udvikling af ulnarisskader, da det ofte medfølger en ophobning af væske i kroppen. Derfor er kvinder særligt udsatte mod lidelsen, da risikoen stiger under graviditeten.

Kilde: Sundhed.dk & Aleris Hamlet

Behandling

Ulnarisskade behandling

Ulnarisskader er meget almindelige og vil som regel gå over af sig selv efter noget tid, mens det i værste tilfælde kan tage nogle uger. Selvom en lillefinger og ringfinger, der sover, muligvis ikke virker som en alvorlig tilstand, så er det vigtigt at man tager de rigtige initiativer for at undgå, at forværre det.

Først og fremmest skal man give armen ro, så man holder den stille og undgår at støtte på albuen eller underarmen. Det kan derfor også være nødvendigt, at man ændrer den måde, man arbejder på eller dyrker visse sportslige aktiviteter på. De almindelige smerter, man oplever i forbindelse med ulnarisskader, kan lindres gennem almindelige håndkøbsmedicin såsom paracetamol.

Står symptomerne på i mere end tre måneder, vil det være relevant at overveje en operation. Formålet med operationen er, at man giver mere plads til nerven, så den ikke længere bliver klemt og dermed ikke udsættes for tryk.

Skyldes det brug af computer mus på arbejdet, bør du se på, om du kan ændre din brug af denne eller helt skifte mus – til f.eks. en ergonomisk mus, som RollerMouse. Det kan også være, at du skal se nærmere på dit tastatur. Tastaturets hældning kan nemlig have afgørende betydning for belastningen af håndled og fingre.

Kilde: Sundhed.dk & Aleris Hamlet

Ulnarisskade øvelser

Hvis du har en sovende lillefinger og gerne vil træne dig fra en ulnarisskade, eller blot ønsker helt at undgå lidelsen, så er øvelser desværre ikke vejen frem. Lidelsen sker simpelthen fordi, at nerven er udsat for stød og slag, hvilket ikke kan trænes væk. Derfor vil øvelser typisk ske i forlængelse af en operation, hvor man skal genoptræne. Her er det vigtigt, at man udarbejder et program i tæt samarbejde med sin læge eller fysioterapeut.

Det vigtigste man kan gøre, for at undgå eller forværre en ulnarisskade er følgende:

  • Ved at undgå stød og slag på albue og underarm
  • Ved at undgå hurtige, gentagne bevægelser
  • Ved at undgå kraftfulde bevægelser i akavede positioner
  • Ved at undgå at arbejde frekvent med vibrationsværktøj
  • Ved at sikre et godt ergonomisk arbejdsmiljø på sin arbejdsplads. Find inspiration til at skabe det bedste arbejdsmiljø her.

Kilde: Aarhus Universitetshospital

Forebyggelse

Hvordan forebygger man springfinger?

Som nævnt tidligere, så er springfinger en ganske almindelige lidelse i Danmark, som sker mere og mere frekvent i takt med alderen. Hos børn, unge og yngre voksne, er der heldigvis en mere sjælden lidelse.

Det er en lidelse, der kan være svær at forebygge fuldstændig, da man ikke kan pege på bestemte årsager til, hvorfor det sker. Gentagne bevægelser er dog bevist til at skabe inflammationer, så hvis man har et arbejde, hvor man bruger hænderne på samme facon hele dagen, fx bag et tastatur eller computermus, så sørg for at have udstyr, der er ergonomisk korrekt og giver dig den rigtige støtte.

Kilde: Sundhed.dk

Hvordan undgår man at gøre det værre?

Hvis du selv kan spore springfingeren tilbage til gentagne øvelser eller en specifik uvant bevægelse, så skal man naturligvis finde en måde, hvor man kan ophøre med at lave disse bevægelser. Hvis man gør dette tids nok, så kan springfingeren forsvinde uden behov for yderligere behandling.

Det kan dog være relevant, at man får påsat en springfinger skinne på sin finger, som hjælper med at aflaste fingeren i en periode. Denne type skinne vil kunne anvendes på samtlige fingre foruden tommelfingeren. Har man udfordringer med springfinger i tommelfinger, så kan man i stedet benytte sig af en elastisk bandage, som giver den korrekte aflastning og ro.

Kilde: Sundhed.dk & Ergoklinikken

Hvordan kan du minimere belastningen i din dagligdag?

Ved at minimere belastningen på fingeren, kan du opleve en lindring af smerter og ubehag i forbindelse med springfinger. Mener du at skaden kan være sket som følge af dit arbejde med computermusen, kan det være en idé at ændre dine arbejdsmetoder, så de bliver mere skånsomme for dine hænder og fingre?

Her kan du eventuelt udskifte din mus med en mere ergonomisk mus, der aflaster dine hænder og fingre ved at gøre det muligt for dig at bruge begge hænder og/eller reducere antallet af museklik.

Prøv gratis i 14 dage

Prøv en RollerMouse, der forebygger og reducerer smerte og ubehag i nakke, skuldre, arme og hænder.
Vælg mellem RollerMouse modellerne: Red, Free3 og Pro3.

Reducer smerter og forebyg spændinger med en ergonomisk mus.