Seneskedebetændelse

Seneskedebetændelse er i lidelse i håndleddet, hvor de forskellige muskel- og seneskeder i håndleddet bliver betændte. Det er ganske ufarligt, men kan ofte føles ret smertefuldt, når man skal bruge hånden eller bevæge håndleddet. Nogle gange kan man endda mærke knirken i leddene. Selvom lidelsen opstår forholdsvis ud af det blå, så er det typisk en skade, der kommer efter længere tids gene eller ved en kraftig overbelastning af håndled.

Symptomer

Hvad er en seneskedebetændelse?

Hvis du oplever smerter i hånd, håndled eller omkring tommelfingeren, så kan der være en risiko for, at du døjer af seneskedebetændelse. Fingrenes og håndleddets sener løber gennem nogle smalle seneskeder, når de kører fra musklerne i underarmen og videre til den knogle, hvor de er fastsat.

I tilfælde af en seneskedebetændelse, vil der opstå irritation gennem inflammation af det glidevæv, der omgiver de her sener. Som konsekvens vil vævet hæve op og klemme på seneskeden, så senen ikke løber nær så glat igennem skeden, som den gør under normale forhold.

Typisk vil man opleve det gennem smerter i tommelfinger og håndled. Her kaldes senehindebetændelse for de Quervains syndrom. Dette opkaldt efter den schweiziske læge Fritz de Quervain, der første gang fik beskrevet lidelsen. Disse smerter i håndled og tommelfinger forekommet hyppigst hos kvinder mellem 35 og 55 år.

Kilde: Sundhed.dk & Gildhøj Privathospital

Forskellen på seneskede- og seneskedehindebetændelse

Mens seneskedebetændelse opstår i seneskederne omkring håndleddet, så er senehindebetændelser fokuseret i hinderne ved senerne i resten af kroppen. Seneskedehindebetændelser er hyppigt brugt som udtryk omkring irritation ved senere, der fører ned til hænderne.

Symptomer på seneskedebetændelse

De primære symptomer, når man døjer med seneskedebetændelse, er smerter og ondt i hånden ved tommelfingeren. Dette sker særligt, når man bruger hånden og håndleddet aktivt. I de fleste tilfælde vil smerterne opleves ved håndleddets tommelfingerside.

Hvis man fortsætter ufortrødent med at bruge hånden uden at give den hvile eller arbejde med øvelser, vil man typisk forværre det og forårsage yderligere lidelse. I de værste tilfælde kan man opleve så kraftige smerter i tommelfinger og håndled, at man ikke kan bruge hånden.

I nogle tilfælde af seneskedebetændelse i håndled, vil man opleve en knirkene lyd. For nogen kan det lyde som guldbrædderne i gammel gyserfilm.

Det er dog vigtigt at understrege, at man ikke vil opleve direkte alvorlige eller ligefrem livstruende symptomer gennem sene- eller seneskedehindebetændelse. Dog kan det stadig gøre rigtig ondt.

Kilde: Sundhed.dk & Aleris Hamlet

Årsag

Hvordan opstår seneskedebetændelse?

Seneskedebetændelse er en meget almindelig lidelse, som alle kan rammes af. Lægefagligt betragtes det som en irritationstilstand, der giver ondt i håndled ved tommelfingeren, da der sker en irritationstilstand. Irritationen forekommer ved, at muskler- og seneskeder i håndleddet bliver betændte. Rettere sagt, inflammerede. Forskellen på en almindelig betændelse og en inflammation ligger i, at en inflammation sker uden bakterier, ligesom at det kommer ved en belastning.

Seneskedebetændelse sker hovedsagligt på baggrund af tre årsager. Det kan først og fremmest ske ved, at man får et slag eller et stød, som påvirker seneskeden eller senerne. Desuden kan det komme i tilfælde af en overbelastning af tommelfinger eller håndled, som i sidste ende betyder, at senerne har været på overarbejde. Slutteligt, så kan det forekomme gennem ensidigt og gentagent arbejde, som over tid belaster håndleddet.

I forhold til sidst nævnte er det klart, at nogle faggrupper har en større risiko. Det kunne fx være malere, rengøringspersonale, eller andre grupper med meget manuelt arbejde.

Dog er man på ingen måde undtaget, hvis man dagligt sidder bag computeren med intenst tastaturarbejde uden at have den rette arbejdsposition. Det kan i høj grad belaste kroppen – og derved også armene og håndleddene – hvis man fx arbejder ved et bord, der ikke har den rigtige højde.

Kilde: Sundhed.dk & Apotekeren.dk

Behandling

Seneskedebetændelse behandling

Hvis skaden er sket, og man allerede oplever smerte, hævet tommelfinger, etc., vil behandling i høj grad handle om at afstresse håndled og fingre, så inflammationen i armen kan gå i sig selv igen. Derfor er det meget vigtigt, at man holder hånden i ro så meget som muligt, undgå at bruge den samt ikke foretage sig nogle former for fysisk aktivitet eller motion, der involverer bevægelse af hånden.

Hvis man arbejder med manuelt eller gentagent arbejde, hvor man her oplever tommelfinger smerter, så skal man forsøge at finde måde, hvorpå man kan arbejde uden om.

Foruden ro, kan man hjælpe behandlingen på vej ved at bruge støttebandager og kompresbind, der hjælper dig med at bruge det udsatte område mindre, ligesom smertestillende kan hjælpe. Når smerten er ved at aftage, kan man begynde at foretage øvelser og styrketræning med meget begrænset belastning. Igen, vil det her være en rigtig god ide at bruge en form for støttebind.

Der findes desuden medicinske behandlingsformer, som man kan prøve af, hvis det ikke hjælper med ganske normal aflastning af håndled og arm. Traditionel gigtmedicin både dæmper betændelse og fungerer som smertestillende, hvorfor man ofte bruger det som første medicinske alternativ. Hvis dette heller ikke virker, så kan man prøve med indsprøjtning af binyrebarkhormon. I sidste instans er alternativet en operation, hvor man åbner seneskeden for at gøre den større, så senen glider nemmere igennem.

Kilde: Sundhed.dk & Aleris Hamlet

Hvad kan du selv gøre mod seneskede- og seneskedehindebetændelse?

Foruden at give hånden ro efter en overbelastet tommelfinger og håndled, så findes der en række øvelser og initiativer, man selv kan give sig i kast med, som både forhindrer og forebygger seneskede- og seneskedehindebetændelse i fremtiden.

Øvelserne består primært af udholdenhedstræning omkring musklerne i det område, hvor man kan – eller har – oplevet smerter. Man kan finde en masse forskellige øvelser online, men det er altid en god ide at snakke med en fysioterapeut eller ergoterapeut, som har en helt anden indsigt i kroppen og påvirkning.

Hvis du døjer med lidelserne i dag, så kan du stadig begynde at arbejde med armen, håndled og hænder. Det er dog vigtigt, at man ikke kommer til at gøre skaden værre ved at overbelaste yderligere, Mens ømhed og muskelsmerter er normale, så skal det gerne falde til ro indenfor 1-2 timer. Hvis det varer længere end det, så er der en risiko for, at du presser din krop for meget. Skulle det være tilfældet, så kan du stadig lave smertelindrende aktivitet ved en helt almindelig gåtur eller cykeltur, som ændrer kroppens stilling.

Forebyggelse

Hvordan forebygger man springfinger?

Som nævnt tidligere, så er springfinger en ganske almindelige lidelse i Danmark, som sker mere og mere frekvent i takt med alderen. Hos børn, unge og yngre voksne, er der heldigvis en mere sjælden lidelse.

Det er en lidelse, der kan være svær at forebygge fuldstændig, da man ikke kan pege på bestemte årsager til, hvorfor det sker. Gentagne bevægelser er dog bevist til at skabe inflammationer, så hvis man har et arbejde, hvor man bruger hænderne på samme facon hele dagen, fx bag et tastatur eller computermus, så sørg for at have udstyr, der er ergonomisk korrekt og giver dig den rigtige støtte.

Kilde: Sundhed.dk

Hvordan undgår man at gøre det værre?

Hvis du selv kan spore springfingeren tilbage til gentagne øvelser eller en specifik uvant bevægelse, så skal man naturligvis finde en måde, hvor man kan ophøre med at lave disse bevægelser. Hvis man gør dette tids nok, så kan springfingeren forsvinde uden behov for yderligere behandling.

Det kan dog være relevant, at man får påsat en springfinger skinne på sin finger, som hjælper med at aflaste fingeren i en periode. Denne type skinne vil kunne anvendes på samtlige fingre foruden tommelfingeren. Har man udfordringer med springfinger i tommelfinger, så kan man i stedet benytte sig af en elastisk bandage, som giver den korrekte aflastning og ro.

Kilde: Sundhed.dk & Ergoklinikken

Hvordan kan du minimere belastningen i din dagligdag?

Ved at minimere belastningen på fingeren, kan du opleve en lindring af smerter og ubehag i forbindelse med springfinger. Mener du at skaden kan være sket som følge af dit arbejde med computermusen, kan det være en idé at ændre dine arbejdsmetoder, så de bliver mere skånsomme for dine hænder og fingre?

Her kan du eventuelt udskifte din mus med en mere ergonomisk mus, der aflaster dine hænder og fingre ved at gøre det muligt for dig at bruge begge hænder og/eller reducere antallet af museklik.

Prøv gratis i 14 dage

Prøv en RollerMouse, der forebygger og reducerer smerte og ubehag i nakke, skuldre, arme og hænder.
Vælg mellem RollerMouse modellerne: Red, Free3 og Pro3.

Reducer smerter og forebyg spændinger med en ergonomisk mus.