Den ultimative guide til dit hjemmekontor

Alt du skal vide om dit hjemmekontor –  fra ergonomi til lovgivning

hjemmekontor

Dit hjemmekontor

Tiderne har ændret sig. Flere og flere danskere vil gerne arbejde hjemmefra. Tal fra Danmarks Statistik og Dansk Industris Virksomhedspanel viser faktisk, at dobbelt så mange danskere skønnes at arbejde hjemmefra i 2021, som tidligere, og ifølge Berlingske er hver femte dansker klar til at lede efter nyt job for at bevare muligheden for at arbejde hjemme. 

Derfor er det vigtigt at få etableret et ordentligt hjemmekontor.

For at få det optimale udbytte af at arbejde hjemme, skal dit hjemmekontor være ergonomisk indrettet. Møbler og udstyr skal passe til dine behov og være beregnet til at understøtte 7-8 timers stillesiddende arbejde om dagen uden at fremprovokere fysiske skader. Samtidig skal du og din arbejdsgiver være opmærksomme på de gældende regler i forhold til skat, bruttolønsordning, arbejdsskadeforsikring og anden relevant lovgivning. Ellers risikerer I, at hjemmekontoret bliver en ubehagelig overraskelse for begge parter.

Med denne side hjælper dig til at få et hjemmekontor, som understøtter fysisk velvære og et sundt arbejdsliv.

Rigtig god læselyst. 

Indhold

hjemmekontor

Det ergonomiske hjemmekontor

Jo mere du arbejder hjemmefra, desto vigtigere er et ergonomisk korrekt hjemmekontor. Dårlige arbejdspositioner skader nemlig over tid. Det er for eksempel bevist, at mere end 20-25 timers computer- eller musearbejde pr. uge øger risikoen for at få smerter i nakke, skuldre, ryg, arme og hænder. 

Arbejdede du tidligere hjemmefra en håndfuld dage om året, kunne du dengang nøjes med et setup på dit hjemmekontor, som ikke ligefrem var optimalt. Det ændrer sig, når du arbejder hjemmefra hver uge og måske flere dage om ugen. Her begynder arbejdsmiljøet at sætte sit præg på din krop. 

Når du begynder at arbejde hjemmefra regelmæssigt, skal du tage et grundigt kig på dit hjemmekontor. Du skal være opmærksom på, om du har møblerne og udstyret til at understøtte sunde og ergonomisk korrekte arbejdspositioner. 

Og du skal vurdere, om indretningen af dit hjemmekontor er hensigtsmæssig i forhold til de daglige fysiske udfoldelser, som skal holde din krop sund på trods af mange timers computer- eller musearbejde.

Det ergonomiske hjemmekontor

Indretning af hjemmekontor

Når du skal indrette dit hjemmekontor, er det
en god ide at tage udgangspunkt i nogle overordnede principper.

Der findes nemlig en række velunderbyggede
tommelfingerregler for, hvordan du kan holde din krop sund og smertefri på
trods af et arbejdsliv, som hovedsageligt foregår bag ved et skrivebord og
foran en computer.

Arbejdstilsynet anbefaler, at du indretter dit hjemmekontor med henblik på:

Du skal indrette dit hjemmekontor, så du har plads til at bevæge dig. Skiftende arbejdsstillinger er nøglen til et fysisk sundt arbejdsliv på dit hjemmekontor.

Det er altafgørende, at du indretter dit hjemmekontor, så det er nemt at rejse sig op og strække kroppen. Et hæve-sænke-bord er ideelt, men din position skal under alle omstændigheder være nem og bekvem at rejse sig op fra. Undgå for eksempel at placere din stol, så ryglænet står direkte op ad en væg. Det skal være nemt at komme op fra din arbejdsstol, for på den måde bliver du tilskyndet til at bevæge dig og klare så mange arbejdsopgaver som muligt stående.

Dit hjemmekontor skal være tilpasset dig. Det indebærer for eksempel, at din stol, dit bord og dit udstyr (tastatur, mus, skærm osv.) skal have de rigtige dimensioner og detaljer i forhold til dine behov.

DET ERGONOMISKE HJEMMEKONTOR

Arbejdszoner

Hvordan skal du indrette dig ved dit bord? 

  • Alt hvad du kan nå med hænderne herfra ligger i det gode arbejdsområde. Dine primære arbejdsredskaber bør alle ligge i dette område.
  • Arbejdsredskaber du bruger mindre ofte kan du med fordel placere i det sekundære område på billedet, altså i en afstand hvor du kan nå det med strakt arm, men uden at du skal vride eller strække kroppen.
  • Du bør ikke have arbejdsredskaber liggende i det tertiære område. Her kan du placere lys, planter o.lign. du ikke skal have i hænderne dagligt.
 
Mangler du hjælp til opsætning af din ergonomiske arbejdsstation, så kan du downloade vores tjekliste – den hjælper dig igennem processen trin for trin. 
hjemmekontor

Møbler til dit hjemmekontor

I de følgende afsnit gennemgår vi, hvad du skal være opmærksom på, når du indretter dit hjemmekontor med møbler og udstyr som tastatur, mus og skærm. Du kan i øvrigt blive klogere på de optimale pladsforhold til dit hjemmekontor.

Møbler til dit Hjemmekontor

Stol til dit hjemmekontor

Hvad er en god stol til dit hjemmekontor?

En god stol til dit hjemmekontor skal være stabil, og den skal sikre, at du har bevægelsesfrihed til at variere forskellige hensigtsmæssige arbejdsstillinger.

Du skal have mulighed for at indstille stolesædet, og stolesædet skal helst kunne indstilles på skrå. Også stoleryggen skal kunne indstilles i højden og gerne kunne indstilles på skrå. Du skal have mulighed for at variere sædehældning og sædedybde.

Stolens forskellige dele såsom sæde og ryglæn og eventuelt armlæn skal kunne indstilles uafhængigt af hinanden.

Kilde: BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration

Find en god ergonomisk stol her. 

 

Hvad skal du være opmærksom på, når du indstiller en stol til dit hjemmekontor?

  • Indstil sædehøjden, så begge fødder er fladt i gulvet, og armene kan hvile afslappet på bordet.
  • Sid tilbage på sædet så lårene understøttes. Der skal være plads til en hånd mellem dine knæhaser og sædets forkant.
  • Ryglænet indstilles i højden, dybden og i en vinkel, så det støtter lænden.
  • Armlæn indstilles, så de giver mulighed for afslapning i skuldre og arme.
  • Sørg for, at armlæn ikke er i vejen for, at du kan sidde tæt på bordet. Husk at holde 90 grader i dine led i albuer, knæ og hofter. Det sikrer en optimal arbejdsstilling.
Møbler til dit Hjemmekontor

Bord til dit hjemmekontor

Hvad er et godt bord til dit hjemmekontor?

Et godt arbejdsbord til dit hjemmekontor skal have en overflade, der ikke reflekterer lys, så du undgår, at dit syn bliver forstyrret af for store mængder lys.

Dit arbejdsbord skal være så bredt og dybt, at du kan opnå en hensigtsmæssig opstilling af skærm, tastatur og mus samt øvrige arbejdsredskaber (eksempelvis dokumenter, stationær telefon, mapper osv.)

Bordets højde skal passe til dig og de arbejdsopgaver, du udfører. Det er en fordel, hvis bordets højde kan justeres.

Kilde: Branchefællesskabet for arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration

Find et godt bord til dit hjemmekontor her. 

Hvad skal du være opmærksom på, når du indstiller et bord til dit hjemmekontor?

  • Bordet bør kunne hæves og sænkes, så du kan stå op og arbejde.
  • Undgå et bord med skuffe til tastatur eller separate sektioner til tastatur og skærm. Der skal være plads til at hvile arme og hænder.
  • Bordet skal placeres, så der er minimum 110 centimeter imellem væg eller reol og bordets forreste kant.
  • Placér bordet væk fra vinduet for at undgå blænding, og helst således at lyset kommer ind fra siden.
  • Du skal kunne sidde med sænkede, afslappede skuldre, samtidig med at armene kan hvile på underlaget i 90 grader.
 
Møbler til dit Hjemmekontor

Pladsforhold på dit hjemmekontor

Hvad er gode pladsforhold til dit hjemmekontor? 

  • Du skal have rigeligt med plads til at udføre alle dine arbejdsfunktioner uden besvær og forhindringer.
  • Du skal have rigeligt med plads til at udføre alle arbejdsfunktioner på forskellige måder. Variation i bevægelser og positioner er afgørende for et sundt arbejdsliv på dit hjemmekontor.

 

hjemmekontor

Udstyr til dit hjemmekontor

I det følgende afsnit kan du blive klogere på de tre vigtigste enheder til dit hjemmekontor: tastatur, mus og skærm. Du kan også se eksempler på ergonomiske tastatur og mus. 

Udstyr til dit Hjemmekontor

Tastatur til dit hjemmekontor

Hvad er et godt tastatur til dit hjemmekontor? 

Ligesom med så meget andet inden for ergonomi og hjemmekontor er variation og tilpasning nøgleord, når du vælger tastatur. Et tastatur med justerbare ben og vippefunktioner er et must. Det muliggør, at du kan arbejde på dit tastatur i forskellige positioner, hvilket mindsker belastningen på hænder, fingre og håndled. 
 
Med justerbare ben og vippefunktioner kan du indstille tastaturet, så det passer optimalt til den enkelte opgave, du arbejder på. Når du skriver meget, er det eksempelvis optimalt at indstille tastaturet til negativt tilt. Det vil hjælpe dig til at slappe mere af i fingrene, imens du taster. 
Læs også: Derfor er en ergonomisk mus investeringen værd
 
I øvrigt skal tastaturets design gerne understøtte en ergonomisk korrekt arbejdsstilling med armene placeret foran tastaturet. Genvejstaster begrænser brugen af mus og mindsker dermed belastningen på hænder og fingre.
 
 

Hvad skal du være opmærksom på, når du arbejder med tastatur på dit hjemmekontor?

  • Klap tastaturets fødder sammen, så det ligger fladt på bordet. Jo mere negativ vinklen er, jo bedre.
  • Der skal være plads foran tastaturet til, at underarmene kan hvile på bordet, mens du skriver.
  • Placer tastatur sådan, at du sidder lige foran det og derved undgår vrid i arme og håndled.
  • Undgå at sidde med fingrene løftet i såkaldt “parat” stilling.
  • Brug tastaturets genvejstaster, så du mindsker brugen af computermus.
UDSTYR TIL DIT HJEMMEKONTOR

Mus til dit hjemmekontor

Hvad er en god mus til dit hjemmekontor?

Ved at vælge en ergonomisk mus til dit hjemmekontor kan du blandt andet forebygge belastningsskader og spændinger, der med tiden kan udvikle sig til skader. Når du skal vælge en ergonomisk mus til dit hjemmekontor, har du i princippet to valgmuligheder:

Du kan vælge en traditionel enhåndsmus i et ergonomisk design. Med et ergonomisk design får du en mus, som fremmer en korrekt håndstilling. Du får et afslappet greb og undgår at bøje i fingrene, når du holder om musen. Et andet kendetegn ved de bedste ergonomiske enhåndsmus er det tilpasningsdygtige design, som eksempelvis gør det muligt at justere musens hældning og tommelfingerstøtte, så du får lige præcis den mus, du har brug for. På den måde kan du arbejde med mus, men begrænse belastningen på håndled og fingre.

 

Unimouse med funktioner illustreret: 

Unimouse med funktioner illustreret

Din anden mulighed er en ergonomisk centreret mus. Denne innovative type mus er placeret foran tastaturet, hvilket minimerer dit arbejdsområde. Du kan arbejde med små, lette bevægelser og dermed undgå at overbelaste nakke, skulder, albuer og håndled.

Læs om fordele ved en vertikal mus her eller se eksempel på ergonomisk enhåndsmus her.

Se eksempel på ergonomisk centreret mus her.

Er pladsen trang eller har du bare brug for at være flytbar, samtidig med at du arbejder ergonomisk? Prøv en Rollermouse Mobile. 

Hvad skal du være opmærksom på, når du arbejder med mus på dit hjemmekontor?

  • Du skal bruge musen tæt ind til kroppen og ikke ude til siden. Her arbejder arme og hænder mest afslappet.
  • Tag hånden væk fra musen, når du ikke bruger den.
  • Skift gerne mellem højre og venstre hånd til musen, så du aflaster og varierer.
  • Stræk, bøj og ryst dine hænder og arme indimellem.
UDSTYR TIL DIT HJEMMEKONTOR

Skærm til dit hjemmekonto

Hvad er en god skærm til dit hjemmekontor? 

En god skærm til dit hjemmekontor skal helst være 24” eller større. Med en skærm af denne størrelse kan du have flere vinduer åbne på samme tid. Dermed slipper du for at klikke rundt mellem forskellige vinduer, hvilket mindsker belastningen ved at bruge mus. 

En mat skærm, som er refleksfri og skåner dine øjne for genskin, er at foretrække. Du skal helst vælge en skærm, som kan vippe og justeres i højden, så du kan tilpasse skærmens placering til dit behov (Kilde: Branchefællesskabet for arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration). 

Find en god skærm til dit hjemmekontor her. 

Hvad skal du være opmærksom på, når du arbejder med skærm på dit hjemmekontor?

  • Skærmen skal være i en armlængdes afstand fra dig svarende til cirka 60-70 cm.
  • Dine øjne skal flugte med den øverste kant af skærmen, så når du kigger på indholdet, skal du kigge let nedad. 
  • Store skærme kræver større borde, og hvis der er tale om meget store skærme, skal bordet være både dybere og bredere.
  • Ved brug af flere skærme placeres de i V-form for at forhindre bevægelse i nakken.
HJemmekontor

Lovgivning om hjemmekontor

Arbejder du hjemmefra regelmæssigt, gælder en række forskellige regler, som du og din arbejdsgiver skal være opmærksomme på. Blandt andet i forhold til arbejdsmiljølovgivningen og i forhold til skat.
Det er nemlig arbejdsgiverens pligt at sikre og sørge for, at hjemmearbejdet kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Det gælder, uanset om hjemmearbejdet udføres efter ønske fra den ansatte eller arbejdsgiveren (Kilde: Arbejdstilsynet).


I dette afsnit kan du blive klogere på, hvilke krav du kan stille din til arbejdsgiver i forhold til dit hjemmekontor. Du kan også læse om skat, og hvilke fradrag der kan gøre sig gældende, når du arbejder fra hjemmekontor.

Lovgivning om Hjemmekontor

Hvad har du krav på fra din arbejdsgiver?

Som ansat kan du stille en række krav til din arbejdsgiver i forhold til de sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold på dit hjemmekontor.

Dette er dog kun tilfældet, hvis hjemmearbejdet finder sted regelmæssigt, svarende til minimum én samlet dag på en normal arbejdsuge.

Hvis du arbejder hjemme en dag om ugen eller mere, gælder arbejdsmiljølovgivningen. Det betyder, at du kan stille følgende krav til din arbejdsgiver:

  • Hjemmekontoret skal udføres med passende inventar og udstyr, således at arbejdet kan udføres forsvarligt.
  • Der var skal være adgang til en arbejdsstol, hvor stolesædet og stoleryggen kan indstilles.
  • Der skal være adgang til en computer, hvor skærm er adskilt fra tastaturet, så den ansatte kan arbejde i hensigtsmæssige arbejdsstillinger.
  • Der skal være adgang til et arbejdsbord med en dybde, som giver mulighed for passende synsafstand og plads til tastatur og armstøtte foran.
  • Der skal være adgang til et arbejdsbord af en passende højde. Hæve-sænke-bord er dog ikke påkrævet.
  • Der skal være en hensigtsmæssig skærm, og tastatur skal kunne stilles skråt og være adskilt fra skærmen, så den ansatte kan bruge hensigtsmæssige arbejdsstillinger.
  • Mus skal være adskilt fra skærmen.

Det er i øvrigt arbejdsgiverens ansvar at betale for det udstyr, som den ansatte har krav på.

Kilde: Djøf

LOVGIVNING OM HJEMMEKONTOR

Hjemmekontor og skat

Reglerne vedrørende hjemmekontor og skat er først og fremmest afhængige af, hvor meget dit hjemmekontor adskiller sig fra resten af dit private hjem, og hvor meget du arbejder på dit hjemmekontor.

For at kunne fratrække et hjemmekontor (inklusiv møbler og udstyr) i din personlige indkomstskat, skal du “ændre den fysiske karakter af rummet, der anvendes som hjemmekontor”. Der er ikke nogle definitive regler for, hvad de fysiske ændringer omfatter, men det er helt givet ikke tilstrækkeligt at udstyre et værelse med et skrivebord og en kontorstol. Indretningen skal i udgangspunktet gøre det umuligt at bruge rummet til private formål som værelse eller stue.

Læs også: Regler for hjemmekontoret – har du styr på det hele?

I øvrigt skal hjemmekontoret bruges i stort omfang, for at du kan få skattefradrag. Et skattefradrag kan i udgangspunktet først komme på tale, hvis du arbejder 5-8 timer pr. dag på dit hjemmekontor (Kilde: Dania Regnskab)

Skattefradrag som følge af hjemmekontor er altså sjældent en mulighed, hvis du som almindelig medarbejder arbejder 1-2 dage hjemmefra pr. uge og ikke har dedikeret et rum i dit hjem, som kun har funktion af hjemmekontor. 

Får du stol og bord af virksomheden?

Det er din arbejdsgivers ansvar at betale for det udstyr, som er nødvendigt for, at dit hjemmekontor overholder de sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold beskrevet i arbejdsmiljølovgivningen.

Det har ingen skattemæssige konsekvenser for dig, hvis arbejdsgiver betaler for eksempelvis et skrivebord eller en ny stol til dit hjemmekontor. Eller en ergonomisk mus eller tastatur eller en printer. Møbler og udstyr skal dog forblive virksomhedens ejendom og være af samme standard som møbler og udstyr på virksomhedens adresse.

Du kan også aftale med din arbejdsgiver at gøre brug af bruttolønsordningen. Det betyder, at arbejdsgiveren køber møblerne, men du finansierer købet – helt eller delvist – ved at gå ned i løn i en periode. Det medfører den fordel, at du ikke skal betale skat af beløbet, du bruger på møblerne og udstyret til dit hjemmekontor.

Du kan læse mere om reglerne for skat og hjemmekontor lige her

Får du gratis internet af virksomheden?

Du kan få gratis internet af din arbejdsgiver som et skattefrit gode. Det kræver dog, at din internetadgang er via virksomhedens netværk.

Må du bruge din arbejdstelefon fra hjemmekontoret?

Hvis du tager din arbejdstelefon med hjem og bruger den fra dit hjemmekontor, skal du i udgangspunktet betale skat af fri telefon.

Hvis du ikke bruger din arbejdstelefonen privat og underskriver en tro og love-erklæring herom, er du dog fritaget fra at skulle betale skat af fri telefon. Du skal underskrive en tro og love-erklæring for ikke at skulle betale skat, når du bruger arbejdstelefon fra dit hjemmekontor.

Kilde: BDO Danmark.

LOVGIVNING OM HJEMMEKONTOR

Hjemmekontor og forsikring

Arbejder du fra dit hjemmekontor, er du i udgangspunktet dækket af de samme forsikrings-og erstatningsregler, som når du arbejder på virksomhedens adresse (Kilde: Djøf).

Det betyder, at du er dækket af virksomhedens arbejdsskadeforsikring, hvis du kommer til skade i forbindelse med dit arbejde. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at den skade, du eventuelt pådrager dig, skal være direkte relateret til arbejde og skal skyldes arbejde. Hvis den skade, du pådrager dig, eksempelvis skyldes din indretning – en faktor som din arbejdsgiver ikke har mulighed for at påvirke – kan arbejdsgiverens forsikring ikke bære risikoen for skaden.

Sagt på en anden måde: Du skal være beskæftiget på en måde, som er i virksomhedens interesse, for at arbejdsskadeforsikringen træder i kraft. Hvis du arbejder på dit hjemmekontor, men vrikker om på anklen, imens du vander blomster eller hænger vasketøj op, er skaden ikke omfattet af virksomhedens arbejdsskadeforsikring. 

Kilde: Forsikring og Pension

Er inventar på dit hjemmekontor forsikret?

Hvordan inventar på dit hjemmekontor er forsikret, afhænger af, hvem der ejer pågældende møbler og udstyr.

Hvis du eksempelvis arbejder på din egen private computer på dit hjemmekontor, gælder din egen indboforsikring, standard reklamationsret på to år, og hvad du i øvrigt har tegnet af forsikringer på det pågældende produkt.

Hvis det er arbejdsgiveren, som udlåner udstyr til dit hjemmekontor, er det arbejdsgiverens ansvar at forsikre det udlånte udstyr til din hjemmearbejdsplads.

Kilde: HK

Hvis du anskaffer dit udstyr til hjemmekontoret via bruttolønsordningen, og udstyret står på dit hjemmekontor under aftalens løbetid, er det din indbo og brandforsikring, der dækker (Kilde: bruttoloensordning.dk). Når aftalen udløber, kan du købe udstyret ved at betale den såkaldte frikøbsværdi. Herefter ejer du udstyret, og dine egne private forsikringer dækker eventuelle omkostninger.

Må dit barn bruge din arbejdscomputer? Og hvordan er det egentlig med datasikkerhed på hjemmekontoret? Vi har skrevet endnu mere og regler for hjemmekontoret lige her. 

LOVGIVNING OM HJEMMEKONTOR

Hjemmekontor og tilskud

Hvis din arbejdsgiver ønsker at give dig et kontant tilskud til at anskaffe møbler og udstyr til dit hjemmekontor, er tilskuddet skattepligtigt (Kilde: BDO).

hjemmekontor

Effektivitet på dit hjemmekontor

Omgivet af alle sine ting og uden sine kolleger, er der rigeligt med chancer for at blive distraheret og miste sit effektive arbejdsflow. Hvad kan du egentlig gøre ved det?

I dette afsnit kan du blive klogere på, hvordan du lykkes med at arbejde effektivt på dit hjemmekontor.

Effektivitet på dit Hjemmekontor

Hvordan arbejder du effektivt fra dit hjemmekontor?

Der kan være stor forskel på, hvordan mennesker arbejder mest effektivt, så her følger syv grundlæggende principper, som kan hjælpe de fleste med at få det optimale udbytte af en arbejdsdag på hjemmekontoret. Uanset hvordan du i øvrigt trives bedst med at arbejde.

Når du arbejder hjemmefra, sparer du transporten til og fra arbejde. Til gengæld sker der nogle gange det, at du kommer til at begynde din arbejdsdag noget senere, end du ellers ville gøre. Så er det to skridt frem og to tilbage på tidskontoen. Sørg for at komme i gang med dit arbejde i god tid, så du kan nyde den frihed, du har vundet på ikke skulle køre, cykle eller tage offentlig transport til og fra arbejde. Og indret et godt arbejdsmiljø med en ordentlig stol, arbejdsbord, udluftning, rigeligt med lys osv. Det føles måske behageligt at arbejde fra sofaen, men det er kun et spørgsmål om tid, før din krop begynder at gøre indvendinger.

Møder, deadlines, frokostpause osv. Ved at have nogle faste, tidsbestemte aftaler i løbet af dagen, undgår du, at timerne flyder sammen, og du bruger for meget eller lidt tid på bestemte opgaver.

Noget af det, der går tabt ved hjemmearbejde, er de impulsive samtaler med kolleger, som både kan hjælpe med opgaveløsning og skabe en større tilknytning til arbejdspladsen. Det er svært at overføre det impulsive til hjemmekontoret, så prøv i stedet for at aftale nogle videomøder i løbet af dagen. De behøver hverken at tage lang tid eller have et planlagt formål, men bare så I har mulighed for at “chit-chatte”.

Det er en god ide, hvis du og dine kolleger hver især fører en offentlig arbejdskalender, som alle kan følge med i. Møder, arbejdsopgaver osv. På den måde får I indblik i hinandens arbejdsdag, hvilket kan stimulere en samtale, som ellers risikerer at gå tabt med hjemmearbejde.

Stræk kroppen, og hvil hovedet. Der er ikke de samme naturlige pauser på et hjemmekontor som på arbejdspladsen. Derfor skal du planlægge dine pauser.

Støvsugning, indkøb, madlavning osv. Der er masser af ting, som er fristende lige at få ordnet, når du alligevel er hjemme. Vores råd er, at du skal koncentrere dig om arbejde, når du arbejder, og vente med de andre ting. Ellers løber tiden fra dig, og så kan en dag på hjemmekontoret blive en stressende affære, når du ud på eftermiddagen skal forsøge at kompensere for den tid, du brugte på at vaske tøj.

Skal du stoppe med at arbejde. Undgå at arbejdstid og fritid bliver sammenblandet i en stor pærevælling, hvor du altid har en fod i begge lejre.

Kilde: Teknologisk Institut

EFFEKTIVITET PÅ DIT HJEMMEKONTOR

Bedste rum til hjemmekontor: Stuen, bryggers eller soveværelse?

Hvis du har mulighed for det, skal du vælge et rum eller et område af et rum, som ingen andre bruger.

De fleste pladser i et hjem er ikke beregnet til at være arbejdsstation. Sofaen, lænestolen, spisebordet, sengen osv. Behagelige steder at opholde sig, men sjældent ergonomisk tilstrækkelige til 7-8 timers stillesiddende arbejde.

Det bedste rum til et hjemmekontor er altid der, hvor du har plads til at indrette en din egen arbejdsstation. Med et bord, der har den rigtige højde og størrelse til dine behov, arbejdsstol, afstand mellem computer og stol osv.

Du behøver ikke at have et arbejdsværelse eller dit eget kontor. Det kan sagtens være et hjørne af stuen, hvor du finder plads til at indrette dit hjemmekontor. Det pynter måske ikke med et hjemmekontor i stuen, men det er vel at foretrække, hvis alternativet er at få ondt i ryggen?

Læs også: Det optimale hjemmekontor – indretning med arbejdsglæde og ergonomi i fokus

Hjemmekontor

Inspiration til hjemmekontor

I sidste afsnit ser vi nærmere på to vigtige ting, der kan inspirere til at gøre arbejde på hjemmekontor til en bedre oplevelse for krop og hoved:

Øvelser på hjemmekontoret (“frokostgymnastik”)

Inspiration til hjemmekontoret fra kolleger til kolleger

InspiraTion til dit HJEMMEKONTOR

Øvelser når du arbejder fra hjemmekontor

Fysisk aktivitet er afgørende for at kunne bevare en sund og smertefri krop, når du har stillesiddende arbejde. 

Det gælder især, når du arbejder fra hjemmekontor, hvor de naturlige fysiske afbræk som en gåtur til kaffemaskinen, et mødelokale eller en kollegas bord ikke forekommer. 

Du skal holde din krop i gang på hjemmekontoret. Det kan du gøre med øvelser som:

● Strakt fremoverbøjning

● Knæbøjning med stol

● Bøj og sving

● Hoveddrejning til siden

● Stående rotation af ryg 

 

Du kan blive klogere på, hvordan øvelser kan forebygge musearmsskader her og finde inspiration til gode kontorøvelser på Contour Designs youtube kanal i playlisten Be active

Nedenfor finder du et uddrag fra denne, som kan få dig godt i gang. Alt du skal bruge er en træningselastik, et dørhåndtag og dig selv. 

INSPIRATION TIL DIT HJEMMEKONTOR

Inspirer hinanden til gode hjemmekontorer

Du er helt sikkert ikke den eneste på din arbejdsplads, som nogle gange arbejder hjemmefra. Højst sandsynligvis har de fleste deres eget hjemmekontor og har gjort sig erfaringer med, hvad der virker godt og knap så godt.

Del erfaringer med hinanden om det gode hjemmekontor. Hjælp hinanden med at få det bedste ud af hjemmearbejde. Der masser af gevinster at hente, hvis arbejdspladser sætter ergonomi og det gode arbejdsliv på dagsordenen. Hvordan du får sat skub i det projekt, kan du læse mere om her.

Prøv gratis i 14 dage

Prøv en ergonomisk mus, der forebygger og reducerer smerte og ubehag i nakke, skuldre, arme og hænder.
Vælg mellem RollerMouse og Unimouse.

Reducer smerter og forebyg spændinger med en ergonomisk mus.