God ergonomi

Variation, pauser og gode arbejdsredskaber er nøglen til god ergonomi, hvis du arbejder mange timer foran en computer.

god ergonomi

God ergonomi på kontoret

Du tænker måske, at du er dækket godt ind, fordi du spiller tennis, fodbold eller besøger fitnesscenteret 2 gange om ugen. Men motion to gange om ugen er desværre ikke nok. Faktisk er det, set med ergoterapeutens øjne, meget bedre, hvis du fordeler den aktive tid ud over alle ugens dage, så du bevæger dig lidt hver dag. Nøgleordet for god ergonomi på kontoret er variation. Du skal skifte stilling eller bevæge dig, for hver 45. minut. Rejs dig op, hold et gående eller stående møde, skift stol, sæt dig et andet sted, hent en kop kaffe eller gå en tur rundt om bygningen. Der er mange gode råd til, hvordan du skaber variation i dagligdagen.
god ergonomi

Variation gør det ikke alene. Dine arbejdsredskaber spiller en stor rolle

Mus og tastatur har vist sig at være en af de væsentligste årsager til smerter og nedslidning i bevægeapparatet. Så selvom du måske endnu ikke har oplevet gener som følge af ensidigt gentaget arbejde, er en ergonomisk mus med til at forebygge belastningsskader og andre spændinger, der med tiden kan medføre problemer. Og har du allerede museskader som fx karpaltunnelsyndrom, springfinger eller tennisalbue, kan en ergonomisk mus hjælpe med at reducere smerter og belastninger.

Læs mere om, hvordan vores ergonomiske produkter kan forebygge overbelastningsskader

god ergonomi

Her får du 5 nyttige tips, der hjælper dig til en sundere og mere produktiv arbejdsdag

Vi tilbringer i dag meget mere tid foran computeren, end vi tidligere har gjort – både på arbejdspladsen og i hjemmet. Og mange af os, er tilbøjelige til at udvikle dårlige vaner, der kan medføre belastninger, spændinger og skader. Nedenfor har vi samlet en række gode råd, der kan hjælpe dig til en sundere og mere produktiv arbejdsdag.

Vær opmærksom på måden du arbejder på, og hvordan din krop bevæger sig. Sørg for at have en god og varieret arbejdsstilling.

Sørg for, at dine arme bliver aflastet godt, at stolen er indstillet til at give optimal støtte og at skærmen og bordet har den rigtige højde.

Uanset om du skriver på dit tastatur eller bruger din mus, skal du forsøge at holde dit håndled i en naturlig position uden anstrengende og unaturlige vinkler. Sørg for at mus og tastatur er placeret rigtigt på bordet, så du kan hvile din hånd og arm på bordpladen.

Væn dig til at bruge tastaturets genvejstaster. Dermed mindsker du belastningen fra musen og skaber lidt variation fra musen.

Tag 5 minutters pause hver time. Dette hjælper kroppen med at slappe af og tvinger dig til at ændre din arbejdsstilling. Du har alligevel snart brug for et glas vand eller en kop kaffe.

Prøv gratis i 14 dage

Prøv en ergonomisk mus, der forebygger og reducerer smerte og ubehag i nakke, skuldre, arme og hænder.
Vælg mellem RollerMouse og Unimouse.

Bemærk: Dette tilbud er ikke rettet mod private slutbrugere, men udelukkende til virksomheder og deres ansatte.

Close Menu

Reducer smerter og forebyg spændinger med en ergonomisk mus.